Kaikki mahdolliset laivateippaukset ja jotkut mahdottomatkin
Adworks tekee sisustusteippauksia alihankintana alan johtaville laivasaneerausyhtiöille
Laivateippaustyöt ovat lähinnä hyttien sisustusteippausta ja tapetointia, mutta välillä mukaan mahtuu hieman erilaisiakin projekteja. Adworksin puolelta risteilijäprojekteista vastaa Henri Arvonen. Teippausten lisäksi laivoille tehdään myös opasteita, esimerkiksi Silja Serenaden ja Symphonyn opasteet ovat Adworksin kädenjälkeä. Yhteistyötä tehdään muun muassa Rauman, Naantalin ja Helsingin telakoiden kanssa.
Aina saneerattavat risteilijät eivät seilaa Suomeen teipattaviksi, vaan korjaukset tehdään siellä, minne ne kulloinkin sattuvat telakoimaan. Ja kun työ ei tule tekijän luo, on tämän mentävä työn luo. Työmaa voi löytyä kulloinkin esimerkiksi Singaporesta, Cadizista tai Bahamalta.
– Meillä on hyvä pooli tekijöitä, joista kerralla lähtee maailmalle 5–20 nopeastikin, riippuen projektin laajuudesta ja aikatauluista, Arvonen kertoo.
– Yleensä työkeikan kesto on kolmisen viikkoa ja kaverit tekevät pitkää päivää. Vaikka kohde olisi Karibialla, ei siinä ehdi lomaa pitämään. Tutuiksi tulevat lähinnä lentokenttä, hotelli ja työmaa, hän valottaa.
– Paitsi yhden kerran porukka päätti pitää keikan päätteeksi hiukan lomaa se oli varmaan ainoa kerta kun Bahamalla on satanut viikon yhteen menoon, Arvonen muistelee.
Ongelmat ovat tehty ratkaistaviksi
Joskus tarvitaan myös laajempaa asiantuntemusta ja ongelmanratkaisukykyjä. Yksi esimerkki on asiakkaalta tullut kysely ravintolakylttien toteutuksesta.
– Caribian risteilijöille tarvittiin kolme suurikokoista ravintolakylttiä, jotka koottiin useammasta materiaalista, mm. MDF-levystä, akryylista ja messinkipellistä leikatuista kirjaimista. Kukaan ei kuitenkaan ollut miettinyt kokoonpanoa, Arvonen muistelee.
– Ensimmäinen askel oli saada mittakuvat arkkitehdilta Lontoosta. Sitten selvisi, että tarvittavaa erikoishappokäsiteltyä messinkipeltiä ei toimittanut kuin yksi tehdas Yhdysvalloissa. Kirjainten kiinnitykseen ei saanut käyttää ruuveja ja lisäksi eri materiaalit reagoivat lämpöön eri tavoin, hän listaa haasteita.
– Siinä alkoi pikkuhiljaa valjeta, miksi kukaan muu ei ollut halunnut tarttua projektiin, Arvonen puistelee päätään.
Lopulta materiaalit kuitenkin saatiin kokoon ja alettiin kokeilla erilaisia kiinnitystapoja. Sopivat kiinnitystavat löytyi ja kyltit saatiin toimitettua risteilijöille. Todiste siitä, että ammattilaiselta onnistuu mahdotonkin, jos annetaan hiukan aikaa miettiä.