Me sydän Säkylä -valokyltti

Säkylän keskustaan nousi marraskuussa uusi maamerkki, kun kunnanviraston edustalle pystytettiin valokyltti. Alustavia suunnitelmia kyltistä oli tehty jo aiemmin, ja kun puiden kaato virastotalon edustalta avasi sopivan paikan, lähtivät asiat rullaamaan nopeasti.

Suomen talveen sopiva ratkaisu Adworksilta

Idea kylttiin tuli alun perin kuntalaiselta, joka oli törmännyt sellaiseen matkoillaan. Yleensä nämä kaupunkikyltit ovat betonisia tai maalattuja, mutta Säkylässä ajateltiin toisin.

–Vastaavista kylteistä poiketen päätimme tehdä valomainoksen, joka sopii etenkin tähän talviseen hämärään, kertoo Säkylän liiketoimintajohtaja Hanna Nieminen.

Kyltin valmistus päätöksestä asennukseen sujui ripeästi, koska se haluttiin saada paikoilleen ennen kuin maa jäätyi.

–Kyltin suunnitteli ja toteutti Adworks Oy. Kaiken kaikkiaan projekti meni sujuvasti ja jopa ylitti odotuksemme, Nieminen kertoo.

Älykäs toteutus

Säkylä-kyltistä haluttiin kaksipuolinen, joten Adworks suunnitteli sen tukevaan teräsrunkoon, jonka molemmin puolin valokirjaimet kiinnittyvät. Kaksipuolisuus ei ole vain tyylikeino, vaan siihen sisältyy myös älykäs jippo.

–Minulle on tullut kuntalaisilta jonkin verran kyselyitä, miksi Säkylä ei ole hyödyntänyt markkinoinnissaan nimensä käänteisversiota. Siksi halusimme myös kyltin taustapuolen valaistuksi, Nieminen kertoo.

–Kylän puolelta katsottuna kyltissä lukee siis Säkylä, mutta jos sitä katsoo järven puolelta, on tekstinä Älykäs, josta tosin konsonantit ovat väärinpäin, hän valottaa.

Teräsrunko ja tukevat perustukset ovat kyltille tarpeen myös asennuspaikan vuoksi. Pyhäjärveltä nimittäin puhaltaa toisinaan sen verran navakasti, että heikompi kyltti saattaisi lähteä tuulen mukaan.

Uudenlaista näkyvyyttä

Säkyläläiset ovat ottaneet uuden valokyltin hyvin vastaan.

–Kyltistä tullut tosi kivaa palautetta, vaikka tällaiset hankinnat aina jakavat mielipiteitä. Pääsääntöinen palaute on ollut, että onpas piristävä ja virkistävä, ettei tehdä aina vain perinteistä vakavaa kuntamarkkinointia, Nieminen kehuu.

Hänen mukaansa kyltin tavoitteena olikin juuri välillinen markkinointi. Tarkoitus ei ole pelkästään, että kylässä on valomainos, vaan myös näkyvyys sosiaalisessa mediassa. Siitä haluttiin paikkaa, jossa ihmiset voisivat käydä ottamassa kuvia ja jota voisi jakaa sosiaalisessa mediassa.

Säkylän tavoitteet kyltin suhteen ovat myös toteutuneet, sillä sosiaalisessa mediasta löytyy jo useita kuvia ja jopa dronevideo, vaikka valokyltti on ollut paikoillaan vasta vähän aikaa.